Het succesverhaal van een jonge Belgische man die zijn New Life-programma bij NARCONON Europe (Denemarken) heeft afgerond. Eind januari voltooide hij alle fasen van het programma en dit is wat hij erover te zeggen heeft:
Lange tijd dacht ik niet dat ik “verslaafd” was.
Na een relatiebreuk en een burn-out begon ik bijna dagelijks cocaïne te gebruiken. In het begin was het om ermee om te gaan, minder te slapen, te vergeten. Daarna werd het noodzakelijk om me gewoon normaal te voelen.
Stap voor stap stopte ik met uitgaan. Ik verbrak het contact met mijn vrienden en familie. Ik bleef thuis, geïsoleerd, niet in staat om normaal te functioneren. Mijn leven draaide volledig om gebruik en herstel.
Ik ben meerdere keren opgenomen geweest na overdoses. In het ziekenhuis kreeg ik medicijnen die de symptomen verlichtten, maar zodra ik weer naar huis ging, begon het allemaal opnieuw. Ik werd niet echt geholpen om te begrijpen waarom ik gebruikte of hoe ik zonder drugs kon leven.
Toen nam mijn familie contact op met Narconon.
Ik geloofde er eigenlijk niet in dat het zou werken. Ik ging er vooral heen omdat ik geen andere optie had.
De eerste paar dagen waren moeilijk, maar voor het eerst was er iemand die er constant voor me was tijdens mijn ontwenning. Daarna begon ik fysiek te herstellen: mijn slaap, energie en concentratie kwamen geleidelijk terug.
Tijdens het programma ontdekte ik iets cruciaals: mijn probleem waren niet alleen drugs. Drugs waren een oplossing geworden voor mijn problemen, mijn stress en mijn emoties, waarmee ik niet meer wist om te gaan.
Een aspect van het programma dat me bijzonder hielp, was dat het niet beperkt bleef tot stoppen met drugsgebruik. Ik volgde verschillende praktische stappen waardoor ik geleidelijk aan mijn stabiliteit terugkreeg. Er werd gewerkt aan mijn fysieke herstel, maar er waren ook concrete oefeningen om mijn concentratie, communicatie en vermogen om met alledaagse situaties om te gaan te verbeteren. Ik leerde de mechanismen te herkennen die me tot drugsgebruik dreven en anders te reageren. Voor het eerst was ik niet simpelweg aan het “stoppen met drugs”, ik leerde echt hoe ik zonder drugs kon leven.
Het programma leerde me normaal met anderen te communiceren, mijn reacties en emoties te beheersen, stabielere beslissingen te nemen en situaties te herkennen die het risico op terugval verhoogden.
Na verloop van tijd werd mijn geest helderder. Ik sliep beter, ik kon beter nadenken en ik begon weer plannen te maken voor de toekomst.
Het belangrijkste verschil is nu niet alleen dat ik niet meer gebruik.
Het is dat ik de behoefte niet meer voel.
Ik heb de band met mijn familie hersteld, ben plannen gaan maken en heb bovenal een innerlijke stabiliteit gevonden die ik nooit eerder kende.
Als je dit leest voor jezelf of voor een dierbare, weet dan dit:
we wachten vaak tot we alles kwijt zijn voordat we om hulp vragen. Maar je kunt ook om hulp vragen simpelweg omdat je het gevoel hebt dat je de controle verliest.
De eerste stap zetten is moeilijk, maar het is ook de stap die een leven echt kan veranderen.
